Erasmus Nap a Baktay Ervin Gimnáziumban
2018. október 13-án került megrendezésre iskolánkban az úgynevezett “Erasmus KULCS projektnap” (KULCS = Kreativitás, utazás, lehetőségek, cserekapcsolat), melynek keretei között megismerkedhettek a diákok a Baktay a gimnázium Erasmus projektjével. Ez egy 2016-2019-ig tartó cserekapcsolati program, melyben a mi iskolánk az a szerencsés, aki képviselheti Magyarországot.
Évente két alkalommal utazunk a partneriskoláinkhoz, ahol szakmai és tanulói programokon veszünk részt. Országunkon kívül 5 másik ország is részt vesz a projektben. Első utunk Németországba vezetett, majd Görögország következett, aztán Magyarország került sorra és végül Hollandiában jártunk. A következő utazásra 2018. novemberben kerül sor, amikor hat szerencsés diák két tanárnővel karöltve fedezheti fel Gran Canariát.
Az Erasmus-napon, ezen a csodálatos szombat délelőttön egy kis ízelítőt adhattunk diáktársainknak, hogy mégis mit tanultuk az utóbbi években más országoktól. Minden osztályban két olyan diák bonyolította le a feladatokat, akik részt vettek valamilyen formában az Erasmus projektben.
Az ErasmusDays első és egyben magyarországi témája az álomiskola volt. Ebben a részben levetítettünk az osztályoknak egy filmrészletet, a summerhilli demokratikus iskoláról és ezzel kapcsolatos feladatokat kellett megoldaniuk a baktays diákoknak, úgy, hogy az osztályokat két-két csapatra bontottuk. Az egyik csoportnak egy órarendet kellett készítenie, míg a másiknak szabályokat kellett bevezetni a “demokratikus iskolában”, majd a két csapatnak el kellett gondolkoznia azon, hogy mégis mi lehetett a film vége. (Maga film több mint egy órás volt. Mi csak 15 percet vetítettünk le belőle.)
A második témánk a tolerancia volt, amellyel Németországban foglalkoztunk. Itt egy 5 perces kisfilmet nézhettek meg, amelyben a rendező Hősök tere mozgalom színészek segítségével, különböző balszerencsés helyzeteket illusztrált civilek előtt és megnézte, hogy ki annyira figyelmes és együttérző, hogy segítsen a bajba jutott embertársán. Mindkét csapatnak 10-10 kifejezést kellett leírniuk az intoleranciáról és a toleranciáról. Ezek után a csapatokból megkértünk 1-1 képviselőt, hogy gondolataikat írják fel a táblára. Közösen megbeszéltük a csoportok ötleteit, majd minden kifejezést felírtak egy zászlófűzérre, ami jelenleg is iskolánk kerítését díszíti.
Hollandiában a sport közösségépítő, személyiségformáló erejével foglalkoztunk. Először a 2-2 csapat kapott 1-1 lapot, az egyik lapon egy sporttal kapcsolatos keresztrejtvény volt, míg a másikon egy kvíz, amelyek kitöltésére 10 perc állt rendelkezésükre. Ezek után a két csapat versenyzett egymással, méghozzá úgy, hogy adott sportágakról állításokat mondtunk nekik és ki kellett találniuk, hogy melyik sportra vonatkoztak ezek.
A negyedik feladat a mostani spanyolországi utunkhoz kapcsolódik melynek a témája a zene alkalmazása a tanításban. Ismert zenéket kellett felismerniük, különböző évtizedekből. Az osztályfőnököknek három zenei műfajból kellett húzniuk. A három műfaj RAP, POP és ROCK volt. A diákoknak időrendi sorrendbe kellet állítaniuk a hallott zenéket és fel kellett ismerniük az előadót és a dal címét. Ez a feladat szintén csoportokban történt. Talán ezt élvezték a legtöbben.
Az ötödik, egyben utolsó feladat a görögországi utunkhoz kapcsolódott, melynek a témája az olvasási kompetencia fejlesztése volt. A feladatban az Athénabne tanult egyik feladatot mutattuk be. Az osztály 2 zene és 5 koreográfiai stílus közül választhatott. Utóbbiban szintén az osztályfőnök segítségét kértük, mondaniuk kellett egy számot 1-től 5-ig és az adott számhoz rendelt stílusban kellett egy táncot koreografálniuk, amiről végül videó is készült.
A nap zárásaként kihirdettük a győztes csapatot és ők egy kis jutalommal gazdagodhattak, amit persze az osztály másik felével is megoszthattak.
A végzős diákok az első két órában a Tempus Alapítvány szervezésében előadásokat hallhattak a külföldi tanulási lehetőségekről Erasmus ösztöndíjjal és alapvető munkajogi ismereteket szerezhettek egy volt baktays diákunk Kulcsár Zsanett, ötödéves joghallgató jóvoltából. A nap második felében ők is a demokratikus iskolával és a tolerancia témájával foglalkoztak.
A cikk zárásaként meg szeretném köszönni a diákok nevében ezt az eseményben dús szombati délelőttöt a szervező tanároknak és az ERASMUS programban résztvevő diákoksegítségét.
Csatári Gábor 11.c